شناسنامه امام محمد باقر علیه السلام
امام محمد باقر (ع) در روز جمعه یا دوشنبه یا سه شنبه اول ماه رجب یا سوم ماه صفر سال 57 هجری یا به روایتی دیگر سال 56 هجری، در مدینه به دنیا آمد و در روز دوشنبه هفتم ذی حجه یا ربیع الاول و یا ربیع الاخر سال 114 هجری، در همان شهر بدرود حیات گفت. بنابراین، آن حضرت 57 سال در این جهان زیست . از این مدت چهار سال با جدش امام حسین (ع) و پس از وی 35 سال با پدرش زندگی کرد و هیجده سال بقیه عمرش را به تنهایی به سر برد.
مادر آن حضرت، فاطمه دختر حسن بن علی بود که با کنیه ام عبد الله و بنابر قول دیگر، ام الحسن خوانده شده است. بنابراین امام باقر (ع) از سلاله پدر و مادریهاشمیعلوی و فاطمیبه شمار میآید. بدین جهت او نخستین کسی است که از نسل امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به دنیا آمده است.
کنیه وی را بعضی ابو جعفر و برخی ابو جعفر اول خوانده اند.
آن حضرت القاب بسیاری داشت که از آن میان لقب «باقر یا باقر العلم »از همه مشهورتر است.
- شناسنامه (امام محمد باقر علیه السلام)
- سپهر دانش
- کنیهها و القاب امام محمدباقر(ع)
- فاطمه بنت الحسن(ع) مادر باقرالعلوم(ع)
- جابر، و رساندن سلام پیامبر(ص) به امام باقر(ع)
دوران زندگی و سیره سیاسی امام محمد باقر علیه السلام
در دوران امام باقر علیه السلام، حاکمان اموی به دلیل تعارضات داخلی از نهضت عظیم علمیآن حضرت غافل بودند، ولی این به معنای در امان بودن آن امام نیست; بلکه حجم وسیعی از روایات گویای اوضاع خشونت آمیز آن دوره، و ظلم و تجاوز حاکمان وقت نسبت به دین، مسلمانان و امام آنان است، به گونهای که امام علیه السلام بارها تقیه میکرد و سرانجام نیز بر سر تعارضات مبنایی با نظام خلافت ظالمانه، توسط هشام به شهادت رسید .
میزان اهتمام حضرت باقر علیه السلام به تقیه چنان بود که میفرمود: « التقیة من دینی و دین آبائی و لا ایمان لمن لا تقیة له: تقیه از دین من و دین پدران من است . و کسی که تقیه ندارد، ایمان ندارد .» این امر به دلایل متعددی مانند: حفظ جان نیروهای خودی، حفظ توان اقتصادی خودیها، اجرای برنامههای مهم تر، حفظ ارزشها و ... صورت میگرفت و امام با رعایت این اصل، حرکت سری خود در تداوم وظیفه امامت را طی میکرد.
- تحلیل ویژگیهای خاصّ زمانه امام باقر علیه السلام
- مبارزات سیاسی امام باقر علیه السلام
- امام باقر در مبارزه با کج رویهای سیاسی
- داستان مسابقه تیراندازی
- ضرب سکّه و استقلال پولی
سیره علمیو فرهنگی امام محمد باقر علیه السلام
امام باقر(ع) در دوران امامت خویش، با وجود شرایط نامساعدی که بر عرصه فرهنگ اسلامیسایه افکنده بود، با تلاشی جدّی و گسترده نهضتی بزرگ را در زمینه علم و پیشرفتهای آن طراحی کرد. تا جایی که این جنبش دامنه دار به بنیان گذاری و تأسیس یک دانشگاه بزرگ و برجسته اسلامیانجامید که پویایی و عظمت آن در دوران امام صادق(ع)، به اوج خود رسید.
امام با برقراری حوزه درس، با کج اندیشیها، زدودن چالشهای علمی، تحکیم مبانی معارف و اصول ناب اسلامیبا تکیه بر آیات رهنمون گر قرآن مبارزه کرد و تمام ابواب فقهی و اعتقادی را از دیدگاه قرآن بررسی کرد و به پرورش دانشمندان و فرهیختگان عصر خود و جنبش بزرگ علمیکمر بست؛ به گونهای که دانشمندی چون «جابر بن یزید جعفی» هر گاه میخواست سخنی در باب علم به میان آورد ـ با آن توشهای که از دانش داشت ـ میگفت: «جانشین خدا و میراث دار دانش پیامبران محمد بن علی(ع) برایم این گونه گفت» و به دلیل ناچیز دیدن موقعیت علمیخود در برابر جایگاه امام، از خود نظری به میان نمیآورد.
- مقام علمیامام باقر علیه السلام
- سیره قرآنی امام محمد باقر(ع)
- رایت دانشها
- در محضر آفتاب
- امام باقر(ع) و فضای فرهنگی
- بررسی جایگاه علمیو تلاشهای فرهنگی امام باقر(ع)
- عظمت علمیحضرت باقرالعلوم علیه السلام و مروری بر کاستیهای دانش بشری
- نهضت بزرگ علمیامام باقر(ع)
- زندگی علمیامام باقر (ع)
- امام باقر(ع) و فرق و مذاهب
- عصر امام باقر (ع) و مراقبت از مبانی اعتقادی اسلام
- امام باقر علیه السلام و پاسخ به شبهات
- چالشهای اندیشهای و اقتصادی شیعیان در عصر امام باقر علیه السلام
- امام باقر علیه السلام و مقابله با نحلههای نوظهور
- امام باقر علیه السلام و حفظ و صیانت حدیث
- امام باقر (ع) حدیث را احیا میکند
- نقش امام باقر(ع)و امام صادق(ع)در فرهنگ و تمدن اسلامی
- گونهها و روشهای تفسیری امام باقر علیه السلام در مصادر روایی فریقین
- جستاری در راهبردهای ضدعملیات روانی امام باقر(ع)؛ بررسی موردی راهبردهای پیشگیرانه
سیره اخلاقی امام محمد باقر علیه السلام
هر چند امام عائله زیاد و زندگی سادهای داشت، ولی بین مردم به بخشندگی و کرامت مشهور بود. همواره به نیازمند و بی نیاز بخشش میکرد و این رفتار را مایه خرسندی خویش قرار داده بود. در بخششها، همیشه شأن و مرتبه افراد را در نظر میگرفت به اندازهای که نه موجب اسراف و زیاده روی و نه سبب تحقیر و پایین آمدن شأن آنان شود.
امام از شاد کردن دیگران خشنود میشد و از زبان جد بزرگوارش رسول اکرم صلی الله علیه وآله این روایت را برای مردم میخواند که هر کس مؤمنی را شاد کند، مرا شاد کرده و هر کس مرا شاد کند، خدای را خشنود ساخته است
- اخلاق امام باقر علیه السلام
- تجلی آیات قرآن در سیره عملی امام محمد باقر (علیه السلام)
- پیشوای خرد؛ الگوی جوان
- پنجمین پیشوا
- برگی از سیره اجتماعی امام محمد باقر علیه السلام
- بی کرانههای نیک سیرتی(نگاهی به سیره اخلاقی امام باقر(ع) )
رشحاتی از کلام نورانی امام محمد باقر علیه السلام
جابر جعفی از امام باقر علیه السلام نقل نموده که فرمود: «زمانی بر مردم خواهد آمد که در آن زمان، امامشان غایب خواهد شد؛ پس خوشا به حال کسانی که بر امر ما ثابت باشند؛ همانا کم ترین پاداش ایشان، آن است که خداوند خطاب به آنان میفرماید: بندگان من! به سرّ من ایمان آوردید و غیبت حجت مرا تصدیق نمودید؛ پس به بهترین پاداش از سوی من بر شما بشارت باد! بندگان من شمایید از شما میپذیرم و شما را عفو مینمایم و به وسیلة شما، رحمت و باران را بر بندگانم نازل میکنم و برای شما است که از بندگان بلا و عذاب را دور میکنم…. »
- با امام باقر علیه السلام در سایۀقرآن
- امام باقر علیه السلام و مهدویت
- عصر ظهور در کلام امام باقر علیه السلام
- راه سبز
- وصایایی از امام محمد باقر علیه السلام
- سیره تربیتی امام محمد باقر علیه السلام
- پیامهایی از سخنان امام محمدباقر(ع)
- شیوههای کنترل خشم
- پاداش معنوی کنترل عصبانیت
شاگردان امام باقر علیه السلام
زراره یکی از یاران و شاگردان ممتاز امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بود که بـرجسته ترین مـتکلم و محدث زمان خود به حساب میآمد و محفلی وسیع از شیعیان را در کوفه هدایت مینمود او در علم کلام و مسائل اعتقادی و استدلالی به قدری ماهر بود که متکلمان شیعه،شاگرد مکتب او محسوب میشوند.
زراره یـکی از آن چـهار نفری است که امام صادق(ع) درباره آنها فرموده اند: "مکتب ما و احادیث پدرم را چهار نفر زنده کردند:زاره،ابو بصیر، محمد بن مسلم و برید بن معاویه عجلی "«اربعة نجباء امناء الله علی حـلاله و حـرامه لولا هولاء انقطعت آثار النبوة و اندرست » امام دربارهء آنها فرمودند:"اگر این چهار نفر نبودند کسی از تعالیم دین و مکتب پیامبر (ص) بهرهای نداشت. اینها حافظان دین و امینان پدرم در بیان حلال و حرام دیـن بـودند""ایـن چهار نفر از میان شیعیان مـا نـخستین کـسانی بودند که با مکتب ما آشنا شدند و در روز رستاخیز پیش از دیگران به ما میپیوندند.
این شهر آشوب میگوید: "دانشمندان اسلامیدر این باره اتـفاق نـظر دارنـد که در میان شاگردان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) شـش نـفر از همه داناتر بودند و آنها عبارتند از: زراره،معروف مکی،ابو بصیر اسدی،فضیل بن یسار،محمد بن مسلم طائفی،و برید بـن مـعاویه عـجلی "
امام باقر علیه السلام از نگاه دیگران
دعا و نیایش به درگاه خداوند و رو آوردن به او در مشکلات و دشواریهای زندگی، بی تردید یکی از ریشه دارترین نیازهای روح و جان انسانهاست و نیایش، تأثیر شگرفی در ساختار روحی و معنوی بشر دارد. نیایش با معبود بی همتا در هر جا و هر زمان مطلوب است؛ ولی در لحظهها و مکانهای خاص، مطلوب تر و به اجابت دعا نزدیک تر است. امام صادق(ع) نقل میکند:
« کان أبی إذا طلب الحاجةَ طلبها عِند زَوالِ الشمسِ فاذا ارادَ ذلک قدّم شیئاً فَتَصَدَّقَ به و شمَّ شیئاً مِن طیبٍ و رَاح اِلی المسجِدِ دَعا فی حاجته بماشاءَ؛ راه و روش پدرم بدین سان بود: هر زمان که حاجتی داشت، آن را در موقع زوال خورشید ظهر شرعی طلب میکرد، به این گونه که نخست، چیزی را صدقه میداد و عطر استعمال میکرد و راهی مسجد میشد و در آنجا دعا میکرد و از خداوند بر آورده شدن آن را درخواست میکرد».
امام محمد باقر علیه السلام در شعر و ادب
در پنجمین فصل کتاب امامت، روایت زندگی ات را نوشته اند: نامت محمد است و تصویر محمد صلی الله علیه و آله رسول خدا، در آیینه چشمانت افتاده است.
لقبت باقر است و پهنای علوم دینی را شکافته ای؛ شیعه هنوز از دسترنج کِشتههای تو بهره میگیرد.
کُنیه ات ابوجعفر است و تشیع جعفری، در دست تو بزرگ شده است.
خانهای که در آن نفس کشیدی، عطر و عود نیایش داشت و دامنی که در آن رشد یافتی، نظیر نداشته است.
پنجمین نامه مهر شده وصیت را به تو سپرده اند؛ تو، پنجمین تفسیر قرآن و پنجمین باب ورود به بهشت موعودی.
فصاحت و بلاغت تو اینک به زبان میآید تا جلوی خرافات را بگیرد و در برابر انحرافها بایستد. شمشیر سخن را آختهای تا شاخههای بی ثمر را ببری و ریشههای خشک را بزنی.
قرار بسته اند با تو، تا به یاری رمقهای مانده در کالبد دین بشتابی و هرزههای روییده بر حاشیه کتاب رسالت را هرس کنی.
صدای تو اینک در شبستانهای پرسکوت خدعهها و نیرنگها طنین میاندازد و رؤیای دژخیمانه دین ستیزان را بر میآشوبد.